Wednesday 6 March 2013

Dedicated Follower Of Fashion #8 - Stail Rambut

David Bowie, 1965.

Hello Mates, malam ni tetiba pulak hujan...sebab siang tadi panas, memang panas sepanas panasnya.... Kerja minggu ni agak 'hectic' sikitlah...baru nak duduk skejap seminit dua ade je kerja panggil...tapi tak ada hal lah, semangat working class itu membara! Teringat seketika dengan ape yang berlaku di Sabah...doakanlah perajurit - perajurit disana agar selamat sentiasa demi mempertahankan negara.


Dalam banyak - banyak benda aku terlupa pulak satu lagi tips untuk melengkapkan gaya segak dan tampan seorang Mod ni...iaitu padanan gaya pada rambut. Ini adalah diantara jenis - jenis potongan rambut, aku cadangkan pada korang stail - stail yang macam ini:

Crew Cut/Crop


Gaya rambut crew cut ini biasanya potongannya sekata (mungkin 1/4 atau lebih pendek lagi). Potongan jenis ini kita boleh lihat pada askar - askar. Nama lain selain Crew Cut ialah Burr Cut.


Ceasar Cut

Ceasar Cut ni kalau kita perhatikan macam rambut ala filem gladiator tu haha, rambut sebelah tepi dan belakang di nipiskan sedikit dan didepan sedikit panjang supaya ade 'fringe'.


Fringe Cut

Fringe Cut sama macam Ceaser Cut cuma depannya di panjangkan lagi sampai ke bulu kening, biasanya potongan jenis ini adalah untuk orang - orang yang berdahi luas kerana 'fringe' yang panjang mampu untuk menutup dahi - dahi jendul.


The Ivy League/Pendek di tepi dan belakang.

Ivy League ni adalah fesyen rambut yang di adaptasikan daripada pelajar - pelajar Universiti atau college era pertengahan 1950an. Rambut yang pendek dan kemas dan di depan berjambul sedikit. Rambut sebegini biasanya akan mengikut pada bentuk kepala seseorang.


Layer Cut

Layer cut adalah antara potongan rambut yang 'basic', dan juga antara yang paling popular sepanjang zaman. Ia juga sepadan pada apa - apa bentuk kepala sekali pon, dan rambutnya akan dipotong berlapis dimana sebahagian dari rambut dibiarkan panjang dan sebahagian lagi di pendekkan. Contohnya seperti gambar Steve Marriot ( Small Faces) di atas tu.


Horseshoe Flat Top

Flat Shoe Flat Top diambil dari pada ladu kuda kerana bentuk rambut itu tak ubah seperti ladu kuda dari pandangan atas kepala. Ianya pendek di bahagian tepi tetapi ada variasi pada panjangnya rambut di bahagian atas.

The Beatle Cut

Beatles! Siapa tak kenal dengan Beatles...a very British phenomenon, dan ini adalah gambar George Harrison ( The Beatles ) dimana gaya rambut ni kalau dilihat memang popular pada zaman kegemilangan The Beatles. Rambut ala mop ini menjadi trend ikutan remaja 60an berlarutan sehingga tahun 1970an...tetapi fesyen ini masih ada sehingga sekarang.


The Pageboy Cut


Dan yang terakhir ini adalah Pageboy Cut dimana stail rambut ini sama sahaja dengan Beatle Cut, dalam versi panjang di belakang dan tepi. Kalau diperhatikan gambar Rod Stewart ni dia mempunyai potongan Pageboy cut yang dinipiskan dan rambut di bahagian atas akan disikat dengan cara 'back combing' dimana rambut disikat kebelakang, untuk menampakkan rambut itu kelihatan lebat.

Smart dan kemas bukan? Ini adalah cara dadanan rambut yang patut dimiliki oleh setiap lelaki agar kelihatan tampan segak den penuh gaya...kerana rambut adalah mahkota dan rambut juga lah mencerminkan jati diri.


2 comments:

  1. Morrissey = The Ivy League...am i right? Haha...the best bro

    ReplyDelete
  2. Hahaha...yeap, kalo nk di ikutkan mmg potongan Ivy League macam rambut Tony Curtis...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...