Sunday 3 March 2013

Dedicated Follower Of Fashion #7 - Jaket

Salam sejahtera semua, kali ini aku akan mengupas apakah jenis-jenis jaket yang dipakai seorang Mod...Mungkin ini juga akan menjadi sebuah koleksi untuk anda pakai kemana sahaja anda pergi....kerana aku adalah seorang yang 'clothes mad'....dan aku memberi pendapat apakah jaket yang sesuai selain hanya memakai 'windbreaker' sahaja...


Parka



Seperti yang aku pernah ceritakan sebelum ni, parka asalnya adalah pakaian lazim seorang Mods...kenapa? kerana ia adalah jaket yang sesuai untuk melindungi suit mereka yang 'mahal' itu dikala menunggang skuter diwaktu hujan....kebiasaannya jenis 'fishtail parka', berwarna hijau askar dan labuh melepasi paras punggung...mungkin ini juga untuk dipakai bila musim sejuk tiba....fabriknya ada yang agak berat dan ada pengeluar yang mengeluarkan jaket jenis ini dengan yang lebih ringan mengikut cuaca....Aku pernah ada satu dulu, agak panas kalau nak pakai kat Malaysia nih...


Peacoat


Peacoat adalah antara jaket 'favourite' aku..memang stail....aku mencari - mencari jaket jenis macam ni. Fabrik asalnya yang wool dan agak tebal ini adalah jenis jaket yang biasa dipakai oleh tentera Navy dan pegawai atasan beberapa negara seperti di Rusia, Amerika dan Britain. Kalau tak silap aku kat cerita James Bond "Skyfall" pon ade pakai jaket ni.....warna asal jaket ini ialah Biru Navy dan kemudian ade beberapa warna yang lain selepas ianya menjadi salah satu fesyen yang menjadi ikutan seluruh dunia. Bergaya bukan?


Monkey Jacket




Monkey jacket ni lebih kurang sama designnya dengan windbreaker cuma windbreaker fabriknya agak nipis dan monkey jacket adakalanya jenis cotton, dan ade sebahagian pembuatannya dari polyester...agak ringan dan selesa untuk dipakai...

Harrington


Jaket ni kalo korang tengok macam lebih kurang dengan monkey jacket tetapi ape yang aku minat dengan jaket ni ialah ianya mempunyai corak 'tartan' didalamnya. Tartan biasanya adalah corak yang terdapat pada kain kilt pemain 'bagpipe' scotland kalau korang tahu...(google kalo musykil)....agak selesa jugak bila dipakai kerana ianya ringan dan kurang panas.

Military Jacket


Jaket macam ni lebih kurang sama dengan Parka yang korang tengok kat atas tu...yang aku ingat Liam Gallagher dari Oasis ada pakai military jaket macam ni. Fabriknya sama seperti parka...cuma reka bentuknya yang mempunyai banyak poket membezakannya dengan Parka. Sesuai untuk pergi memburu....

Bomber/Flight Jacket


Bomber ataupun dikenali sebagai Flight jaket ini adalah pakaian tentera udara dimana fabriknya agak nipis tetapi amat selesa dan tidak panas bila dipakai. Jaket ini biasanya dipakai golongan Skinhead tetapi selepas Mod revival 70an jaket ini juga dipakai oleh golongan Mods...



2 comments:

  1. parka, harrington, flight jacket masih tersimpan kat almari aku..nak pakai tapi vespa dah takde..simpan je la gamaknya..tapi parka tu ade la jugak pakai kalau nak p mancing malam2..

    ReplyDelete
  2. Parka kalo memalam sedap la pakai lagi2 dok lam hutan mase tengah camping or memancing ke...sesuai untuk tempat2 yang sejuk.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...