Wednesday 23 January 2013

Sebuah Band . Sebuah Kenangan . part 3

Dalam pelbagai rintangan dan cabaran dilalui, terselit jua pengalaman manis dan mencuit hati kami semua, kalo nak di ingatkan...tidak terkira. Ada yang aku masih ingat dan ada juga yang aku dah lama lupa... al maklumlah usia sudah meningkat dewasa, namun perjalanan pengalaman ini jugalah yang mendewasakan aku.....


Kami sudah diketahui orang dan menjadi buah mulut penggemar muzik se-Malaysia, ada juga teman yang datang dari band - band yang lain menjadi pendengar setia, ada juga yang anonymous.... beberapa negeri telah kami jelajahi, tapi yang mengecewakan adalah kami gagal untuk memenuhi permintaan setiap peminat dan organizers dek kerana masa dan keadaan yang tidak mengizinkan.

Semenjak mula kami ke medan ini, terdapat mereka - mereka yang memberi response yang  positif dan ada juga yang mengherdik dan memperkecilkan kami. Biasalah adat seperti ini di sudah menjadi lumrah dalam ape jua situasi atau ape sahaja yang dilakukan manusia , pasti ade pro dan kontranya. Seperti terbiasa dan lali dengan perkara - perkara sebegini, kami terus sahaja menongkah arus. Ini adalah satu passion pada kami dan kecenderungan terhadap itu tidak haus. 

Kami masih lagi dijemput oleh beberapa wartawan majalah dan stesen radio serta muncul di salah satu slot di stesen TV untuk diwawancara. Kami tidaklah mengejar populariti, tapi kami ambil ia sebagai satu establishment untuk memperkenalkan siapakah kami supaya se-Malaysia tahu wujudnya band ini di muka bumi dan untuk membuktikan bahawa band tidak famous seperti ini juga mampu masuk TV, aku ulangi.... TV!!!
 2 tahun dalam kegemilangannya , kekuatan untuk meneruskan apa yang dinamakan 'band of brothers' ini akhirnya tumpas dan dihempas oleh ombak yang tingginya mampu menimbus sejuta semangat kami semua....seorang demi seorang pergi meninggalkan kugiran ini disebabkan faktor - faktor yang aku sendiri tidak boleh nak perjelaskan kerana terlalu rumit situasinya. Kami kecewa, namun apakan daya....itulah hakikat dan kebenarannya. Apa - apa pun, aku tak pernah menyesali ape yang berlaku. Sekurang - kurangnya ape dihajati itu tercapai sudah. Kami tetap puas dengan pencapaian band ni. 

5 tahun sudah berlalu, aku pun sudah mendirikan rumah tangga....bahagia dengan kehidupan kini,dan kehidupan rakan - rakan seperjuangan ku juga masing - masing sudah ada 'benchmark' dan kerjaya mereka..... aku tidak pernah akan lupa sejarah yang terindah itu...cukup bermakna dan akan aku simpan dalam hati dan kunci dalam kotak fikiran agar ia sentiasa segar. Memori indahku. Memori indah kami bersama.

To Aliff, Amin, Lan Jimbo, Syafik dan Asros Nyet...dan mereka yang terlibat secara langsung dan tidak langsung.....


This is for you.

-TAMAT-

       




2 comments:

  1. Band x gempak bro, 2 tahun gemilang...selamanya terkubur. Tapi tu kenangan terindah bro....xleh lupa

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...