Thursday 24 January 2013

Dedicated Follower Of Fashion #1

Pada perkenalan lalu Pocket Squares Rocket Flares, aku menceritakan tentang konsep blog design  yang ade kena mengena dengan satu sub-budaya iaitu Mods atau Modernist... Kali ini aku akan mengupas tentang apakah sebenarnya Mods ni.


Mods atau Modernist adalah satu budaya yang berasal dari UK sekitar awal 1950an hingga ke pertengahan 1960an, dimana pada awalnya mereka minat kepada muzik Modern Jazz, di ikuti dengan muzik kulit hitam seperti R&B, Soul, Jamaican Ska dan Beat Music. Pihak media pada zaman itu menggunakan istilah Mods sebagai sesuatu yang berkait rapat dengan sesuatu yang popular, tidak kira dari segi fesyen, seni, muzik atau perkara yang mencetuskan idea2 yang modern.

Mods era 60an
Mereka suka pada produk2 baru dan segar pada zaman itu contohnya membeli dan menunggang skuter buatan Itali seperti Vespa atau Lambretta kerana ianya dianggap salah satu icon pemodenan... Suka memperaga pakaian2 casual tampak segak dan bergaya seperti suit jacket dan coat serta kasut dari Itali dan Perancis kerana pada waktu itu pembuatan dan penggerak fesyen dipelopori oleh negara2 tersebut.





Selepas era 60'an berakhir, di sekitar pertengahan 1970an pula muncul golongan muda yang baru, mewujudkan dan memperbaharui istilah dan interpretasi modernisme itu sendiri. Mengambil idea dari idea modernisme era 60an lalu, mereka mengadaptasi pakaian, muzik dan kesenian dengan memperbaharui melalui cara mereka. Dan ia kekal berterusan sehingga kini.

Mods, zaman sekarang.

Macam mana dengan budaya itu di Malaysia, pernah ke kena tempiasnya? In fact yes, memang ada.... tapi budaya Mods atau popular ini lebih dikenali dengan budaya Pop Yeh Yeh, sekitar tahun 60'an...Konsepnya sama sahaja, cuma ianya bukan budaya Mods.Yang paling mengejutkan aku...ade pulak nama band The Mods dalam filem A-Go-Go 67!!!

Kugiran zaman Pop Yeh Yeh


Mereka juga memiliki skuter Vespa dan Lambretta, bezanya antara Mods Dan Pop Yeh Yeh ialah mods lebih dikenali dengan skuter mereka yang penuh dengan aksesori seperti cermin sisi dan 'fog lights' yang banyak, serta ade beberapa modifikasi lain, Pop Yeh Yeh tiada benda2 macam tu. Mereka lebih suka menyonteng skuter mereka dengan puisi atau mendeklamasi sajak sebagai 'seni'.....




Nak selit jugak...





Berjela - jela kalo nak diceritakan....tapi setakat ni sahaja lah aku boleh kongsi dengan korang. Apa yang aku nak bangkitkan ialah aku mengadaptasi dari idea2 mods ni seperti pakaian, muzik dan seni.... Aku mengaku aku bukanlah 100% purist Mod...aku tahu asal usul aku....siapa mengaku dia pure and true Mod... Maknanya mereka pernah hidup di sekitar 60an lah.....




Penat sudah korang baca? Nah tengoklah video klip ni sebagai hadiahnya....








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...