Thursday 24 January 2013

Aku . Camera Dan Filem Basi part 2

Salam Maulidur Rasul.... Segala pujian bagi Allah, Selawat Dan Salam Keatas Junjungan Nabi Muhammad S.A.W.


Pada entri pertama tentang tajuk ini , aku pernah tunjukkan hasil cucian filem yang ditangkap melalui Lomocam Fisheye.... cantik bukan? Camera yang menggunakan filem 35mm dan analog itu menghasilkan effect2 yang agak, pelik tetapi unik. Aku suka sangat camera ni....sayangnya camera ini tidak bersama aku lagi...tapi masih banyak filem2 yang belum dicuci...Insy'Allah nanti bila aku cuci akan aku post kan pada entri di masa hadapan.

Tatkala mengenangkan kehilangan Fisheye kesayangan, hadir pula pengganti.... sebuah hadiah yang tidak ternilai harganya...hadiah yang kuterima dari sahabat baik aku.....dulu kala sama2 'outing' mencari lokasi untuk menangkap gambar bila ada waktu yang lapang. Aku dapat camera Holga Pinhole Camera 135 (Holga 135PC) dari dia.... Thanks dude!!! Ada masa nanti aku tangkap dan cuci hasilnya.

Holga 135PC
Camera yang aku terima sebagai hadiah ini tidak kurang hebatnya, cuma effectnya tidak sama dengan Fisheye aku.... menggunakan jenis2 camera ini memerlukan kepakaran dan kecekapan dalam menangkap sesuatu subjek dan objek, oleh kerana penggunaan filem.... Tapi didalam kes ini, Lomografi tidak memerlukan sebarang kepakaran, tangkap sahaja ikut suka janji kena pada waktu dan subjeknya.
Contoh hasil tangkapan
Contoh hasil tangkapan 

Bak slogannya yang berbunyi "Shoot From The Hip" itu ternyata membuktikan bahawa camera segempak ini tak perlu mengikut peraturan dan pantang larang dalam bergambar janji hasilnya memuaskan!

Sesiapa ade Lomocam? Korang pakai camera ape?


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...