Tuesday 12 February 2013

Year Of The Water Snake @ Melaka


Seronok betul cuti.... Aku selalu mengimpikan cuti yang panjang sebigini... hanya untuk relakskan diri, lagi - lagi keluar dari kesibukan metropolitan, keluar dari kepompong keserabutan di benak yang tak henti - henti mengetuk pintu rasionaliti mindaku....muntah hijau...putih mata, menonggeng....

Dian, baru bangun tidur



Aku bersama keluarga... sebelum subuh kami dah terpacak, segar-bugar...dalam kedinginan dan sayup - sayup angin bergoncang disertakan irama dengkuran manusia - manusia leka dibuai igauan ngeri... mungkin ade yang mimpi basah (oops)...turun tangga dari rumah menuju ke kereta yang juga lena diusap bayu membelai bumpernya....

Dekat rumah sedara...

Kami sudah merancang perjalanan untuk ke Melaka seminggu sebelumnya, dengan merealisasikan impian...kami bergerak mengikut rancangan...pukul 5:30 pagi....menuju ke Melaka kota penuh sejarah....kerana dikhuatiri akan sesak  selepas jam 8 pagi... kami ke sana kerana dijemput oleh saudara yang menetap di Desa Duyong, berdekatan dengan kawasan dimana terletaknya Telaga Hang Tuah.



Percutian 4 hari itu dipenuhi dengan program jalan sakan dan belanja sakan....ditambah pula waktu perayaan CNY sakan,memanglah sesak kota Melaka ni ...tapi ia tidak menganggu gugat 'plan' kami, yang pastinya ia menjadi...Saudara kami lah yang menjadi tourist guide kami di Melaka... Walaupun beberapa kali pernah datang ke Melaka ni....inilah pertama kali turun Melaka dengan isteri dan anak kesayangan....



Kami ke merata tempat, Telaga Hang Tuah,Rumah Tradisional Melaka,Dataran Pahlawan/Megamall, Kampung Portugis, kampung lambakan orang Bugis,perkampungan jutawan jual besi, Mamaku Food Industry Merlimau, bergambar dengan patung Datuk Wira Dr. Gan Boong Leong, bergambar dengan Singa sesat, Naga main bola, makan asam pedas Pantai Kelebang...sesat kat kelebang sampai dah nak dekat dengan Port Dickson (saudara aku lupa jalan balik)...




Yang paling menarik perhatian aku ialah sebuah kota yang bakal siap tidak lama lagi...mungkin tak semua tahu atau aku je yang baru tahu, dekat dengan kawasan Telaga Hang Tuah tu terdapat beberapa rumah dan sebuah istana ibarat kota Melaka purba, aku terpegun dengan seni pertukangannya, saudara aku kata sebahagian dari materialnya di tempah dari Indonesia...walaupun belum seratus peratus siap, aku yakin ia akan menjadi tarikan pelancong yang terbaik pernah aku lihat...lagi - lagi dekat dengan Telaga Hang Tuah, pasti dia bangga menjadi orang Melaka....







Malangnya,ada beberapa tempat yang aku tak dapat pergi, Jonker Street, Menara Taming Sari, naik bot dekat sungai....tapi aku tetap berpuas hati....ini pun kira okay apa,benda macam ni tak selalu datang....peluang sebegini tak patut dilepaskan....aku datang Melaka pon goyang kaki je...ape ade hal....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...