Thursday 14 February 2013

Music Box #5 - Derrick Morgan

Derrick Morgan


Derrick Morgan berasal dari Mocho, Clarendon, Jamaica, merupakan seorang artis yang popular pada tahun 1960an hingga 1970an. Pernah bekerjasama dengan Desmond Dekker, Bob Marley dan Jimmy Cliff didalam rakaman lagu - lagunya. Membawa rentak yang bergenre Ska, Reggae dan Rocksteady. Antara lagu - lagu hitsnya adalah "Don't Call Me Daddy", "In My Heart", "Be Still" dan "Meekly Wait And Murmur Not".

Ska adalah muzik yang berasal dari Jamaica dimana kesemua bintang - bintang muzik jenis ini datangnya dari kepulauan itu seperti The Skatalites, The Wailers, Laurel Aitken dan ramai lagi. Kebanyakan artis dan kumpulan ini berada di bawah syarikat rakaman ternama seperti Treasure Isle Records, Trojan Records dan Crab Records, dan ade lagi beberapa label yang kurang dikenali ( maaf kalau ada yang tidak disebut disini ).

Ska kemudian berevolusi kepada 2 lagi genre iaitu Reggae dan Rocksteady.Combinasi daripada elemen genre Caribbean Mento, Calypso, American Jazz dan R'n'B ini dengan berpandukan 'bass line' yang catchy bersama dengan rythm yang 'up beat' menjadikan muzik ska itu unik dan menjadi antara salah satu muzik yang mencipta tarian bernama 'skanking'. Ska juga berubah mengikut zaman melalui fasa 1st wave, 2nd wave dan 3rd wave. Aku akan paparkan lagi jenis2 ska ini mengikut wavenya pada entri akan datang.

Pilihan Music Box kali ini adalah dari Derrick Morgan, perintis 1st wave Ska dengan lagunya,

Forward March (1962)




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...