Friday 22 February 2013

Dedicated Follower Of Fashion #6 - Keturunan Mods

 Keturunan Mods

Salam sejahtera to all mates, ada di antara kalian yang tidak tahu bahawa berlakunya evolusi sesudah berakhirnya era Mods di penghujung tahun 1960an. Mods telah berpecah kepada beberapa kumpulan lagi namun falsafah, pakaian serta muziknya tidak sedikit pun lari dari usulnya. Ini adalah diantara keturunan Mods mengikut tahunnya:

Mods (1960 - 1969)

Dari Mods typical ke pada Hard Mods.


Skinheads (1968 - 1970)

Mods berubah kepada Skinhead, ada nama samaran lain seperti Peanuts kerana stail rambut mereka dipendekkan seprti askar dan memakai Boot dan Braces (suspenders). Skinhead Berasal dari Mods yang tidak menyukai revolusi dan idea Hippies. Skinhead juga berevolusi kepada beberapa cabang Skinhead yang lainnya.

Suedehead (1969 -1977)

Selepas Era Skinhead, skinhead berubah lagi ke pada Suedehead setelah Skinhead berdepan dengan kecaman racism dimana kebanyakan Skinhead menyertai parti Nazi dan socialist yang mahu mengusir pendatang - pendatang asing yang melambak datang mencari kerja di negara mereka. Minoriti Skinhead yang tidak bersekongkol dengan idea itu berubah menjadi Suedehead.



Smoothies (1977 - 1980)

Smoothies adalah revolusi dari Suedehead dimana mereka tidak lagi terlalu ekstrim dan radikal terhadap sesuatu pegangan dan fahaman dan majoriti smoothies kembali ke pada asal usul mereka iaitu Mods (Revival 70an).



Mods Revival ( 1970an - kini)

Mods Revival adalah cabang Mods yang telah di campur adukkan dengan era pasca Punk '77 dimana influence muziknya dari Punk tetapi pakaiannya mengikut tradisi Mods 60an dan beberapa fesyen keturunan - keturunan selepas era Mods 60an. Britpop dan kemudiannya penggerak Indie juga banyak mengadaptasi fesyen Mods selepas itu.

Itu adalah antara keturunan Mods yang telah berevolusi dari zaman ke zaman, dan fesyennya berubah mengikut waktu, apa yang penting...ianya tetap elegan dan kemas yang pastinya segak dan bergaya! Ada berani?



4 comments:

  1. suedehead...teringat dengan band brit-pop yang pernha femes dulu...SUEDE!

    ReplyDelete
  2. gambo no2.. fuh ketat, telur ke apa tu? hahha

    ReplyDelete
  3. Hahaha, aku rasa telur kot, mantop! :p

    ReplyDelete
  4. Adi, yes memang ada nama band nama Suede tapi ada satu lagu band nama Suedehead, band neo-soul dan rock...band baru jugak....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...